Aktualności

"Rynek kosmetyczny ma się dobrze"

11 kwietnia 2024, godz. 15:48

A A A

Przed rynkiem artykułów kosmetycznych w Polsce rysują się dobre perspektywy rozwoju. Kolejne lata upłyną pod znakiem umacniania się pewnych trendów oraz dominacji wybranych kategorii produktowych. W sprzedaży internetowej coraz więcej zależeć będzie od sztucznej inteligencji.

Z niedawno opublikowanego raportu PMR wynika, że w latach 2024-2029 rynek kosmetyczny w Polsce będzie rósł w tempie około 5% rocznie, a jego dalszy rozwój będzie stymulowany przez konkretne zachowania konsumenckie. Ten, kto dostosuje się zmian i trendów rynkowych, odniesie sukces - uważa Jędrzej Karasek z Primavera Parfum.

Kosmetyki do pielęgnacji ciała i twarzy na czele

Zdecydowanie największymi i najprężniej rozwijającymi się kategoriami produktowymi są kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz do pielęgnacji twarzy. Te drugie mogą już wkrótce przejąć fotel lidera, w czym może im pomóc szereg czynników rynkowych. Jednym z nim jest zmieniająca się demografia naszego społeczeństwa. Na koniec 2022 r. liczba osób w wieku 60 lat i więcej wyniosła 9,8 mln, czyli o 0,7 proc. więcej niż w 2021 r. Według prognozy GUS, liczba ludności w tej kategorii wiekowej w roku 2030 ma jeszcze wzrosnąć do poziomu 10,8 mln, a w 2050 r. wynieść 13,7 mln. Osoby starsze będą stanowiły około 40% ogółu ludności Polski.

- To bez wątpienia jeden z głównych czynników napędzających e-sprzedaż w tym sektorze. Okazuje się, że obecni seniorzy to pokolenie coraz bardziej świadome możliwości, jakie daje e-commerce. W czasie pandemii część z nich była zmuszona zacząć korzystać z zakupów przez Internet. Szybko przekonali się do tej formy nabywania produktów z uwagi na jej tempo i wygodę – przekonuje Jędrzej Karasek, CEO w Primavera Parfum, hubie e-commerce dla marek kosmetycznych.

Wzrosty w kategorii produktów do pielęgnacji twarzy to również zasługa coraz większej świadomości dbania o urodę wśród mężczyzn, którą mocno wspiera coraz większa oferta produktowa, jak również coraz bardziej powszechna reklama produktów sygnowanych nazwiskami celebrytów i znanych osób.

Kosmetyki luksusowe szybko rosną

W segmencie produktów kosmetycznych dużą dynamikę wzrostów odnotowują również artykuły klasy Premium. Mimo wyraźnego spowolnienia gospodarczego rynek dóbr luksusowych, w tym również ekskluzywnych kosmetyków, ma się dobrze zarówno na świecie, jak i w Polsce. Według raportu stworzonego przez korporację McKinsey i The Business of Fashion, jego potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Luksusowe kosmetyki tworzą obecnie rynek o wartości około 20 mld dolarów. Według szacunków segment ten urośnie od 15% do 20% do 2027 roku. Wzrosty prognozowane są również w Polsce. Wartość rynku dóbr luksusowych w naszym kraju w 2022 roku wyniosła 37 mld złotych i była o blisko 19% większa niż rok wcześniej. Przeprowadzone przez KPMG analizy potwierdziły, że w czasach kryzysów rynek kosmetyków luksusowych zachowuje się znacząco lepiej od podobnych produktów w segmencie masowym oraz od całego rynku.

- Od wielu lat liczba bogatych i zamożnych Polaków systematycznie rośnie, a jak wiadomo status finansowy przekłada na decyzje i preferencje zakupowe. Często działa również efekt tzw. szminki. W czasach wysokiej inflacji czy niepewnej sytuacji gospodarczej część z nas rezygnuje z drogich wydatków takich jak zakup domu czy samochodu, ale w zamian szukamy drobnych, ale luksusowych przyjemności. Często nasz wybór pada właśnie na kosmetyki w Internecie – dodaje Karasek z Primavera Parfum.

AI kluczem do sukcesu również w segmencie kosmetyków

Dziś najlepszym narzędziem do podnoszenia satysfakcji i lojalności użytkowników sklepu internetowego jest personalizacja. Sztuczna inteligencja personalizuje oferty w e-commerce poprzez analizowanie danych użytkowników, takich jak poprzednie zakupy i preferencje, aby w czasie rzeczywistym rekomendować produkty i usługi dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Servion Global Solutions zauważa, że do 2025 r. sztuczna inteligencja będzie wpływać na 95% wszystkich naszych interakcji z klientami. Nic więcej dziwnego, że e-sklepy, również w segmencie beauty, chętnie sięgają po narzędzia oparte o AI.

- Uważam, że w najbliższym czasie ciężko będzie znaleźć dużą firmę czy sklep internetowy, która nie będzie korzystać z rozwiązań sztucznej inteligencji. Tyczy się to również branży kosmetycznej, gdzie różnorodność produktowa jest naprawdę bardzo duża – kończy swoją wypowiedź zarządzający z Primavera Parfum.

Historia firmy

 

 

 


 

1958

Ojciec Jarosława Karaska otwiera zakład rzemieślniczy - ślusarstwo.

1981

Jarosław Karasek po skończeniu studiów otwiera spółkę z ojcem, początek produkcji elementów metalowych dla producentów kosmetyków (przez wiele lat większość producentów kosmetyki kolorowej zaopatrywała się w elementy metalowe).

1986

Otwarcie zakładu produkującego opakowania do kosmetyków.

1991

Początek handlu hurtowego i dystrybucji kosmetyków, import z Francji.

Powstanie firmy Chemia Gospodarcza Kosmetyki Maciej Purchała oraz perfumerii "Oleńka" na Bielanach oraz w Międzylesiu.

1992

Rozpoczęcie dystrybucji marki Arcancil oraz dystrybucji selektywnych marek firmy Sanofi Beaute - Van Cleef&Arpels, Oscar de la Renta, Stendhal, Roger&Gallet.

1994

Jarosław Karasek przystaje do międzynarodowego projektu pn. Ina Trading (międzynarodowy holding mający swoje firmy we wszystkich krajach Europy Wschodniej, w tym również w Rosji i na Ukrainie oraz w basenie Zatoki Perskiej, Indiach po Nepal i Afganistan włącznie). Jarosław kieruje rynkiem polskim i podlegają mu również rynek ukraiński oraz rosyjski w zakresie zaopatrzenia. Holding zajmuje się dystrybucją dóbr luksusowych, kosmetyków i akcesoriów. W Polsce realizowana jest dystrybucja perfum: Christian Dior, Boucheron, Azzaro, Decleor, Mavala, itp. Firma rozwija się dynamicznie i w latach 1995-98 udział w rynku sprzedaży kosmetyków luksusowych osiąga poziom 12-15%. W zakresie logistyki firma wprowadza standardy do dzisiaj trudne do przestrzegania przez dystrybutorów kosmetyków, opierające się na zasadzie: dzisiaj zamówienie - dzisiaj wysyłka. Firma zrywa z tradycją lansowania nowych zapachów, produktów luksusowych w kuluarach hoteli i restauracji na rzecz wykorzystania do tego celu miejsc związanych z kulturą i sportem: Dolce Vita - warszawska Zachęta, Pour Homme - pole golfowe w Rajszewie, Jaipur marki Boucheron - Pałac Na Wodzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

1996/97

Powstanie firm PPHU Primavera Mirosława Purchała oraz Primavera Sp. z o.o., zajmujących się międzynarodowym, a później również krajowym handlem hurtowym kosmetykami.

W ramach grupy Ina Trading następuje początek tworzenia sieci perfumerii, które przyjmują międzynarodowe logo Ina Center (do 2000 roku sieć 20 perfumerii).

2001

Jarosław Karasek odchodzi ze struktury Ina Trading. Jego żona cały czas prowadzi działalność hurtowej sprzedaży kosmetyków.

2006

Powstanie perfumerii internetowej Tagomago.pl. Początek sprzedaży hurtowej kosmetyków luksusowych.

2012

Zacieśnienie współpracy z firmą Macieja Purchały.

2013

Połączenie sił firm rodziny Purchałów i Karasków - powstanie Primavera Perfum Sp. z o.o., która z dniem 11.01.2017 zostaje przekształcona w Primavera Parfum Sp. z o.o. Spółka komandytowa.

2017

Przeprowadzka do nowego biura i magazynu na Matuszewskiej.

2019

Rozpoczęcie współpracy z najlepszymi chińskimi platformami e-commerce, miedzy innymi Tmall, JD.com, VIP.com, Little Red Book czy Kaola.

2022

Wdrożenie nowego oprogramowania, dającego największy potencjał pod przyszły wzrost.

Przeprowadzka magazynu do nowoczesnego centrum logistycznego Panattoni Park Warsaw North II pod Radzyminem, zaś części administracyjnej do biurowca Moje Miejsce B2 w Warszawie.